69 procent av Sveriges yta är skog. En gigantisk resurs som bara växer i väntan på att avverkas och ge avkastning till sin ägare.  Staffan Svantesson har en idé som gör det möjligt för många skogsägare att tjäna pengar på vacker natur, innan skogen är redo att skördas.

Genom sitt företag Happie Camp erbjuder han naturupplevelser där besökare kan boka boende i lyxiga tält på avskilda och natursköna platser. Nu pågår arbetet med att skapa en franchise-modell, där även skogsägare kan ansluta till den digital plattformen.

Kan bana väg för fler värmländska franschise

Affärsmodellen kan skapa en mängd nya besöksmål, samtidigt som skogsägare kan tiodubbla sin avkastning per hektar i väntan på avverkning.

– Idén innebär att en liten verksamhet i ett eget bolag kan skalas upp för att ansluta fler aktörer, som kan sälja en produkt eller tjänst. Det här är en affärsmodell som jag tror att fler aktörer skulle kunna titta närmare på för att sprida bra, värmländska franchise till en nationell marknad, säger Anders Solberg, Innovation Manager på Compare.

Får stöd att förverkliga idén genom designsprint

För att förverkliga sin idé har Happie Camp fått stöd att göra en designsprint i samarbete med webbyrån Advant. Designsprinten har finansierats via en branschöverskridande satsning som genomförs av Visit Värmland och Compare. Syftet är att stärka attraktions- och konkurrenskraften i den värmländska besöksnäringen, med fokus på digitalisering och en grön omställning.

  • Titta på filmen så får du veta mer om hur Happie Camp och Advant samarbetat och hur en designsprint fungerar. 

 

Anders Solberg

Innovation Manager

+46 (0)73 529 14 62
anders.solberg@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss