15 maj, 2024
Hallå där, Tim Sterner…
...som är ny Communications Officer på Compare!
Publicerad: 30/11 2022
Hur kan digital teknik generera nya intäkter för skogsägare – och samtidigt skapa fantastiska möjligheter för naturturism? Det håller Happie Camp på att ta reda på med stöd av Compare och Visit Värmland.
Publicerad: 30/11 2022
Hur kan digital teknik generera nya intäkter för skogsägare – och samtidigt skapa fantastiska möjligheter för naturturism? Det håller Happie Camp på att ta reda på med stöd av Compare och Visit Värmland.
69 procent av Sveriges yta är skog. En gigantisk resurs som bara växer i väntan på att avverkas och ge avkastning till sin ägare. Staffan Svantesson har en idé som gör det möjligt för många skogsägare att tjäna pengar på vacker natur, innan skogen är redo att skördas.
Genom sitt företag Happie Camp erbjuder han naturupplevelser där besökare kan boka boende i lyxiga tält på avskilda och natursköna platser. Nu pågår arbetet med att skapa en franchise-modell, där även skogsägare kan ansluta till den digital plattformen.
Affärsmodellen kan skapa en mängd nya besöksmål, samtidigt som skogsägare kan tiodubbla sin avkastning per hektar i väntan på avverkning.
– Idén innebär att en liten verksamhet i ett eget bolag kan skalas upp för att ansluta fler aktörer, som kan sälja en produkt eller tjänst. Det här är en affärsmodell som jag tror att fler aktörer skulle kunna titta närmare på för att sprida bra, värmländska franchise till en nationell marknad, säger Anders Solberg, Innovation Manager på Compare.
För att förverkliga sin idé har Happie Camp fått stöd att göra en designsprint i samarbete med webbyrån Advant. Designsprinten har finansierats via en branschöverskridande satsning som genomförs av Visit Värmland och Compare. Syftet är att stärka attraktions- och konkurrenskraften i den värmländska besöksnäringen, med fokus på digitalisering och en grön omställning.
Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad