Hur kan det kan komma sig att företag som YouTube, Facebook, Skype eller Spotify efter några få år är värderade till flera miljarder kronor? Svaret är innovativa tjänster och det är dessa som just nu skapar tillväxt i Sveriges ekonomi.

Ämnet är högaktuellt och i dagarna släpps den första forskningsbaserade översikten, Tjänsteinnovation, skriven av forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Boken lanseras i samband med Tjänsteinnovationsdagen som hålls 16 juni i Karlstad. 

Få matkassen hem, ordna bankärenden, städa huset eller sköta trädgården. Idag finns ett brett utbud av tjänsteinnovationer som inriktat sig på att förenkla vardagsbestyr för privatpersoner. Stora industriföretag som Ericsson, Tetra Pak och SKF intresserar sig allt mer för tjänster och EU satsar 80 miljarder euro på tjänsteinnovation. Trenden är tydlig: tjänster är den del av ekonomin som växer mest och där utvecklingen går fortast.

”En tjänsteinnovation avser det nya värde som en användare upplever. Det är alltså en ny, eller förbättrad, värdeskapande process där användaren är en viktig samskapare. Till exempel en lösning som underlättar vardagslivet för någon”, förklarar Anders Gustafsson, som tillsammans med Per Kristensson och Lars Witell skrivit boken.

I Tjänsteinnovation förklarar de hur innovationer kan stimuleras och realiseras, hur företag och organisationer kan arbeta med nya tjänstebaserade affärsmodeller samt kritiska framgångsfaktorer. Innebär det att den traditionella varan nu är död? 

”Tvärtom, varor är fortfarande mycket viktiga”, säger Per Kristensson. ”Problemet är att så många företag kan producera bra produkter. För att klara konkurrensen måste det finnas en bra produkt i grunden, men man måste ge något mer för att för att vara framgångsrik på en marknad. Man måste kunna lösa ett kundspecifikt problem”.

Tjänsteinnovation är resultatet av flera olika forskningsprojekt kring tjänster, innovation och kundbeteende. Då det idag är långt ifrån bara utvecklingsavdelningar som sysslar med innovationsfrågor, har boken många tillämpningsområden.

Boken riktar sig till alla som är intresserade av tjänsteinnovation, tjänstelogik och tjänster.

”Den är användbar för alla typer av organisationer och verksamheter, allt från näringsliv till offentlig verksamhet och hälso- och sjukvård. Boken hjälper alla som arbetar med tjänster och innovationsfrågor. Boken passar också som studentlitteratur på universitets- och högskolenivå”, säger Lars Witell. 

I samband med Tjänsteinnovationsdagen, som arrangeras av CTF, presenteras boken klockan 13.10–13.40 av Anders Gustafsson som en del i programmet. Därefter fortsätter programmet för dagen. 

Tjänsteinnovationsdagen

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss