16 maj, 2024
Nu växer vi så det knakar!
Vi välkomnar två nya stjärnor till vårt Karlstadkontor.
Publicerad: 8/12 2015
Bilden: Drygt 70 personer på höstens sista Compare-lunchInternet of Things innebär stora och omvälvande möjligheter för företagens erbjudanden, produkter och tjänster. Vilket i sin tur innebär strukturförändringar för organisationer och i arbetssätt, och kanske är det i det senare som de riktigt stora utmaningarna ligger med Smarta Uppkopplade Produkter?
Bilden: Drygt 70 personer på höstens sista Compare-lunch
Internet of Things innebär stora och omvälvande möjligheter för företagens erbjudanden, produkter och tjänster. Vilket i sin tur innebär strukturförändringar för organisationer och i arbetssätt, och kanske är det i det senare som de riktigt stora utmaningarna ligger med Smarta Uppkopplade Produkter?
Till höstens sista Compare-lunch hade Carl Fredrik Kastengren från Berotec bjudits in för att berätta om de utmaningar han stött på samt hur Berotec jobbar för att övervinna dessa.
Bilden: Carl Fredrik Kastengren, Berotec
Internet of Things
”Tillverkande industri beräknas att lägga 150 miljarder dollar innan år 2019 på smarta uppkopplade produkter, med så stora investeringar kan vi räkna ut att detta kommer att göra tillvaron ganska annorlunda” Carl Fredrik Kastengren från Berotec inledde med siffror från BI Intelligence om satsningarna på Internet of Things.
Internet of things, sakernas internet eller Smarta uppkopplade produkter. Det finns många namn och begrepp för att beskriva företeelsen att koppla upp våra produkter, och på så sätt till exempel hämta information om produkternas användning.
Tre exempel på uppkopplade produkter
FMT AB i Trelleborg, kopplade upp sina flygplansgater, vilket gav dem möjlighet till världsomspännande support från kontoret. Vilket resulterade i bra service, goda resultat och ökad försäljning. Men tekniken har kommit längre än så. 2011 började Scania att koppla upp sina lastbilar, 2014 hade de 100 000 uppkopplade lastbilar i Europa och delar av Asien.
”Detta betyder 100 000 testfordon som ger utvecklarna kunskap om sin egen produkt, vilket i sig är ett stöd för utveckling. Samtidigt samlar Scania data som de sedan ger sina kunder, åkarna, så att de kan sänka sina driftskostnader” säger Carl Fredrik. När Nibe kopplade upp sina värmepumpar kunde installatören få bättre koll på distans, de kunde erbjuda supportavtal och agera på larm. Dessutom är värmepumparna så smarta att de styr elförbrukningen efter pris, alltså mindre under peakar morgon och kväll.
”Det är några exempel på anledningar att koppla upp sina produkter, men varför är det inte fler som gör det? Carl Fredrik nämnde att en anledning kan vara säkerhetsproblematiken och det oklara standardiseringsläget.
”Men jag tror det handlar om mer än så. Att utveckla sina produkter till smarta uppkopplade produkter kommer att betyda stora förändringar för många företag och det kan ta emot, precis som alla stora förändringar. Men vi på Berotec hjälper gärna företag att ta sig igenom den förändringsprocessen”” säger Carl Fredrik och tillägger att han tror att det är nu man ska ge sig in i det här.
Tänk stort
Carl Fredrik tryckte på att det är avgörande att ha med sig företagsledningen i förändringsarbetet, en omställning till Internet of things är inget som sker enbart på IT-avdelningen. Likaså tryckte han på att företagen ska passa på att se över hela livscykeln för produkten och i hela området den verkar för att se över hur man kan öka kundvärden och utöka sin affär. När det Norska elbolaget LYSE skulle installera nya automatiska elmätare hos sina kunder, passade de på att skapade SMARTLY, en plattform för att styra det smarta uppkopplade huset, för att hjälpa kunden att minska sin energiförbrukning och öka sin bekvämlighet.
”Ha alltid koll på användares utmaningar och behov, fastna inte i tekniken” uppmanade Carl Fredrik som också tipsade om verktyget Value Proposition Canvas av Alex Osterwalder, ett bra verktyg för att skapa erbjudanden som säljer.
”Det handlar om affärsmodellerna och att inte alltid ge kunderna det de säger att de vill ha, utan snarare se till att möta deras behov och utmaningar” avslutade Carl Fredrik