Vetenskapsrådet har beviljat anslag till fyra forskningsprojekt vid Karlstads universitet – däribland två IT-relaterade: Fortbildning på Facebook respektive Uppkopplade klassrummet. Projekten delar på närmare tio miljer kronor som fördelas över tre respektive fyra år.

– Det här är en glädjande och välförtjänt framgång för våra forskare och deras forskningsområden, säger rektor Åsa Bergenheim. Dessutom är det viktigt för lärosätet att våra forskare tar del av de medel som fördelas av de nationella forskningsråden. Det är mycket hård konkurrens om bidrag från Vetenskapsrådet och därför en stor prestation varje gång en forskare från Karlstad universitet finns med bland de beviljade projekten.

Fortbildning på Facebook

Yvonne Liljekvist och Jorryt van Bommel, båda lektorer i matematikdidaktik vid Karlstads universitet, har tillsammans med Christina Olin Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, beviljats 4,9 miljoner kronor för ett projekt om fortbildning på Facebook. Studien, som ska pågå under tre år, har ett specifikt fokus på Facebook-grupper där lärare i matematik eller svenska utbyter erfarenheter och bland annat diskuterar lektionsinnehåll, undervisningsupplägg och bedömningsfrågor.

– Vi vill fördjupa kunskapen i hur och varför lärare spontant och frivilligt ägnar tid och energi åt sin professionella utveckling på sociala medier, säger Yvonne Liljekvist. Det här är en undersökning om hur kunskapsbildning i en informell lärandemiljö kan se ut utan styrning från skolledningar, skolförvaltningar eller skolmyndigheter.

Uppkopplade klassrum

Christina Olin Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet har tillsammans med Marie Tanner, lektor i pedagogiskt arbete vid samma universitet, beviljats 4,5 miljoner kronor för att under tre år studera gymnasieelevers användning av smarta telefoner i klassrummet. Syftet är att fördjupa kunskapen om hur och för vilka syften som gymnasieelever använder sig av telefonerna.

– Användningen av telefoner i klassrummet sägs ofta skapa disciplinära problem och frustration bland lärare, säger Christina Olin Scheller. Våra förstudier visar dock att aktiviteterna kring telefonerna innefattar många olika saker och vi vill skapa mer kunskap om vilken roll telefonerna har för elevernas kommunikation och interaktion.

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss