Filmtrend: ”Vi går från linjärt tittande till att bli en del av storyn”


Compare är denna vecka extra nyfikna på Marilyn som producerar film och webb. Vi träffar Fredrik Holm, VD, för att prata om den digitala transformationen inom det rörliga mediet. 

Vad är på gång hos Marilyn just nu?
Vi driver mellan 30-40 projekt samtidigt och just nu ser vi en stor efterfrågan på internkommunikation och det rör allt från strategier och målbilder till förändringsarbete. Vi ser också att det fortfarande råder stor efterfrågan på att kommunicera frågor som rör hållbarhetsperspektivet (CSR). 

Varför tror du det att det interna arbetet får en allt större roll?
I möten med kunder och potentiella kunder kommer vi ofta in på frågan kompetensförsörjning. Man har svårt att hitta rätt kompetens till sitt företag/organisation. Då är det än mer viktigt att få behålla anställda för att få kontinuitet, bli konkurrenskraftig och därmed skapa goda förutsättningar för tillväxt. 

På Marilyn jobbar ni med både film och webb. Hur kan man integrera dessa två kanaler?
Se inte webb och film som två separata områden, det finns stora möjligheter att förstärka områdena om man integrerar dem. HTLM5gör det idag möjligt att skapa webb med rörligt innehåll och då vi har mycket goda kunskaper inom filmberättande skapar vi oss en fördel här.

Det rörliga mediet är en stor del av vår digitala transformation, hur bör man använda film i sin mediestrategi?
Varje medium har sin kontext och det är viktigt att tänka på när man producerar film som ska ge effekt. Instagram har sitt sätt att visa film på och Youtube möjliggör att man aktivt kan klicka bort reklambudskap efter ett par sekunder. Frågan man bör ställa sig är var kärnan i budskapet ska visas för att träffa sin målgrupp.

Hur skiljer sig de olika branscherna i användandet av film? 
Ju större företagen är, desto mer är insikten av att jobba med film som internkommunikation. Det är i sig inte konstigt, då man ofta inte är fysiskt på samma plats. Film blir då en enkel och tydlig väg att kommunicera interna frågor.

Under 2016 tar Sverige fram sin första nationella IT-strategi. Detta innebär ett ökat krav på digitalisering i förskola och skola. På vilket sätt påverkar detta samhället och hur vi tar till oss ny digital teknik? 
Det är ett bra och nödvändigt initiativ. Jag tror att det finns en rädsla för att implementera den teknik som finns idag men för att hänga med och minska kunskapsglappet behöver alla förskolor använda exempelvis plattor för digitalt lärande. Det finns ju olika sätt att lära sig på. Varje individ är unik och där ser jag att blended learning blir ett effektivt sätt att individanpassa inlärningen. Självklart är digitaliseringen en stor utmaning och kräver en stor utbildningsinsats, men barnen växer upp med tekniken idag och de kommer kunna lära sig saker på helt nya sätt om vi ger dem rätt förutsättningar. 

Ni fokuserar på produktion av film,  hur ser du på den digitala utvecklingen inom ert område? 
Film har över tid i mångt och mycket främst bestått av linjärt tittande. Det jag ser kommer nu är att man nu kan styra storyn själv t.ex. genom kraften i Virtual Reality där man har möjlighet att påverka bild och ljud. Man har möjlighet att bli huvudkaraktären i filmen, vilket gör det enklare att påverka personen och förmedla tänkt budskap. Att vara mitt i storyn är även aktuellt på många biosalonger. 3D-glasögon, skakande stolar och vattenstänk är bara ett par exempel på hur man får individen att bli en del av storyn.

Vad behövs för att kunna hantera den digitala teknik som finns idag?
Bredbandsnätverket behöver bli snabbare då det inte klarar av att hantera de stora datamängder som vi arbetar med idag. Vi har t.ex. teknik för att spela upp filmer i 5K men för att kunna ta del av denna upplösning via streaming eller som en film på en webbplats behöver vi mer drag i ledningarna. Vi behöver hela tiden ha de snabbaste datorerna för att kunna hantera filmmaterialet. 

Du har ett stort engagemang i att hjälpa unga entreprenörer, hur ter det sig? 
Jag har själv varit ung entreprenör och vet hur jag funderade på hur jag skulle ta mig an olika saker. Nu har jag gjort den resan och kan ge tips på hur man kan arbeta framgångsrikt med sitt företagande. Säljet är en del som ofta kommer i andra hand, det vill jag ändra på. Många företag har ofta en bra produkt men kan de inte sälja den så faller det. Säljet finns i mina tankar konstant. På Marilyn och vi har strategier på hur vi presenterar saker, hur vi beter oss på ett möte, hur vi jobbar med offertarbete m.m. Vi testar mycket internt på varandra för att kunna möta kunden på bästa sätt. Generellt tror jag att många företag kan bli bättre i sin säljprocess och det vill jag dela med mig av till de unga entreprenörerna.  

Hur kan 100 ICT-företag samverka för ett mer digitaliserat Värmland? 
Jag har synen att även om man är konkurrent så kan man samarbeta. Forskning visar att utmärkande för lönsamma företag är att de samarbetar med andra. Utmaningen är att hitta en naturlig process för hur det ska fungera. Jag tror att initiativet från Compare om ”Strategiskt affärspartnerskap” är ett steg i rätt riktning. Jag får träffa företag i samma situation som jag och kan utbyta erfarenheter som bidrar till en affärsutvecklingsprocess, som gör att vi kan växa ännu mer. 

Kort om Marilyn

Vår tjänst: Marilyn jobbar inom två områden, film och webb. Vanliga slutprodukter är informationsfilmer, reklamfilmer samt webbplatser och kampanjsajter.
Grundades: 2002
Antal anställda: 11
Bäst med att vara ett Compare-företag: Compare är ett stort nätverk med många kontakter. Där finns stor kunskap och det finns alltid någon att rådfråga. Det gör det lättare för oss att ta större affärer som vi inte kan ta själva, bygga upp flexibla organisationer och utbyta kunskap. Vi har en hög nivå på digitalisering i Värmland och det är kul att vara en del av det.
Nyfiken på oss? Kontakta Fredrik Holm, fredrik@marilyn.se, +46 73 630 06 63


Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss