Att AFRY är ett stort bolag som blev ännu större efter köpet av Pöyry vet många men det är färre som vet att bolaget har en betydande IT del med digitalisering som ett utpekat strategiskt område. En av IT sektionerna i Karlstad jobbar med Industriell IT och fokus på papper & massa. Victor & Katarina är två av dessa medarbetare där Victor jobbar som systemutvecklare och Katarina är gruppchef.

Hur kom det sig att ni hamnade på AFRY?

Victor: Jag kom i kontakt med AFRY via SNITS som är ett nätverk för studenter där det finns möjligheter att träffa företag från IT branschen. AFRY lät som ett intressant företag och har ett bra rykte som arbetsgivare. Under den sista terminen ringde jag till AFRY och blev erbjuden en intervju hos sektionen och resten är historia.

Katarina: Efter några år i konsultbranschen så hade intresset för mer tillämpad IT väckts. Jag sökte mig därför till AFRY och en sektion som jag visste jobbade mot producerande industri. Det lockade mig att se hur det IT system jag är med och utvecklar används i drift.

 

Om ni får lyfta fram något bra med att jobba på AFRY och inom ert område, vad skulle det vara?

 – Katarina: man får vara delaktig i alla delar av processen, från inledande sälj till att ta fram kravspecifikationer och sedan vara med och utveckla, testa och jobba med eftermarknaden. Sedan tycker jag det är både roligt och lärorikt att kunna besöka kund och se de system vi utvecklar i drift.

– Victor: Vi jobbar med både stora och små kunder och får följa deras olika digitaliseringsresor. Ett mindre bolag kanske tar sig från Excel till ett första systemstöd medans ett större bolag vill knyta ihop och integrera flera av sina system för att få ut mesta möjliga av all produktionsinformation. Roligt på olika sätt helt enkelt!

Jag har förstått att er sektion skiljer sig lite från det klassiska IT konsultbolaget, har jag rätt?

Katarina: Ja det stämmer. Vi har en produktportfölj men också traditionell resurskonsulting. Vi har även en egen supportorganisation som tillhandahåller support och förvaltning för våra levererade produkter och system. Förvaltning har ibland en dålig klang men i takt med nya trender och kundernas behov så måste våra produkter kontinuerligt utvecklas och det sker i förvaltning där man bedriver nyutveckling uppdelat i små mindre projekt.

Victor: Vi hänger med i utvecklingen och ligger ofta i teknikens framkant. Vi har produkter som driftas i molnet likväl som on-premises hos kunderna. Vi guidar våra kunder genom tekniken och föreslår idéer på lösningar. Det är inte alltid som den senaste tekniken är den som fungerar bäst för kunden utan vi måste alltid göra avvägningar. Min poäng är att vi förväntas vägleda kunden och inte tvärtom.

Hur är det att jobba mot industrin som bransch?

Victor: Det ger extra spänning att jobba med produktionskritiska system då fel och incidenter kan leda till kostsamma produktionsstopp. Man måste vara medveten om vad man gör och hela tiden vara på tårna.

Katarina: Våra kunder sätter ett stort värde på att vi kan tillhandahålla support dygnet runt året runt och det är ofta en förutsättning för att få affären överhuvudtaget. Sker produktionen i Sverige så vill operatörer ha svensktalande support och det är det inte alla som kan erbjuda. Jag tycker att industrin känns bra at jobba med då den är med och bygger Sverige och är en förutsättning för så mycket annat.

Då får jag tacka så mycket för er tid och önska er en trevlig sommar!

Vi har flera tjänster lediga, Kontakta Richard Hellberg så berättar vi mer!