På den tidigare portalen fick användaren välja mellan tre olika ingångar på startsidan – en för besökare, en för näringsliv och en för kommuninvånare. Men det mesta av informationen var egentligen riktad mot kommuninvånarna och syftet blev otydligt.

– Nu har vi ett tydligare fokus på vår huvudmålgrupp, kommuninvånarna, på umea.se. Därför lyfter vi tydligare fram kommunens service och tjänster, exempelvis e-tjänster och kontaktvägar, berättar Ulrika Björn, webmaster, Umeå kommun.

Något som också skapar nytta för Umeåborna är att webben är mer mobilanpassad än den förra och att kommunen kan publicera krismeddelanden på startsidan. Det gör att kommuninvånare snabbt kan få lättillgänglig information om särskilda händelser.

Möts av liv

Webbplatserna utgår ifrån Soleils paketlösning ”Komplett externwebb”, ett mallpaket framtaget för att ge kunden en snabb och smidig start med sin nya webbplats. Många delar av grundpaketet finns kvar men Umeå kommun tog bland annat fram en specialanpassad nyhetslistning för startsidan.

– Det ser ut som ett collage där de highlightar fyra nyheter på startsidan med hjälp av puffar. Det gör att besökaren möts av liv. Pondus kommunikation, som tagit fram designen har gjort det väldigt snyggt, menar Johanna Lindholm, projektledare, Soleil.

Mer relevant information och högre tillgänglighet

Kommunen gjorde en stor insats med att rensa bort gammalt innehåll för att få mer aktuell information och bättre tillgänglighet.

– Vi har gjort flera uppdateringar under årens lopp och det blir en del slask som inte används efter ett tag. Det var en behövlig storstädning, säger Ulrika.

Tillgänglighet har varit en grundpelare hela tiden och eftersom webbdirektivet trädde i kraft under hösten blev kraven ännu högre under projektets gång.

– Vi började med att ta fram en del idéskisser internt som vi diskuterade kring och testade mot tillgänglighetsdirektivet. Det gjorde att vi fick stryka en del idéer. Tillgängligheten är något vi får fortsätta bevaka och jobba med regelbundet, förklarar Ulrika.

”Umeå vill mer” – platser för externa målgrupper

Umeås officiella webbplats består efter uppdateringen av flera webbplatser, med externa målgrupper i fokus. Här kan besökarna bland annat läsa om vad Umeå kan erbjuda för inflyttare och investerare.

De skiljer sig åt från umea.se designmässigt och har egna huvudfärger.

– Umeå kommun, som många andra kommuner, jobbar med flera platswebbar (eller extrawebbar) och vill att dessa står ut något från umea.se men ändå ger användaren en tydlig igenkänning från huvudsajten. Platswebben ”Umeå vill mer” är den första av flera andra platswebbar som har ett tydligt fokus för användaren, säger Johanna.

Utöver umea.se och ”Umeå vill mer” kommer kommunen ta fram flera sajter utifrån behov, till exempel för olika evenemang eller projekt. Extrawebbarna får precis som besökssajten ett eget utseende som skiljer sig från den officiella kommunsajten.

Mångårigt och välfungerande samarbete

– Vi har haft ett mångårigt samarbete med Umeå kommun och har tagit fram både intranät och skolwebbar till dem. Det är jättekul. De har tänkt till ordentligt kring vad de vill ha och tittat mycket på andra kommuner, säger Johanna som tycker att den nya externwebben är ett stort lyft.

– Det känns jättebra och tryggt att jobba med Soleil. Det är också väldigt skönt att ha någon som är kundansvarig – en personlig kontakt som jag kan höra av mig till om det är något. Direktkontakt med utvecklaren har vi också haft för att stämma av vissa saker. Det har vi sparat tid på, avslutar Ulrika.

Om Umeå kommun:

Umeå är norra Sveriges mest folktäta kommun och Norrlands knutpunkt. Här bor cirka 122 000 människor och i kommunen arbetar 12 000 medarbetare.

Soleil
Drottninggatan 21
65225, Karlstad

+46 (0)73 370 06 92

info@soleilit.se

http://www.soleilit.se/

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss