TE4 är ett gymnasieingenjörsprogram med fyra olika inriktningar och en påbyggnad för de som läst teknikprogrammen. Det är så kallade Teknikcollegeutbildningar, där det värmländska näringslivet har varit med och format innehållet. Det innebär att utbildningarna har en stark koppling till yrkeslivet.

Veckan innan höstlovet besökte Compare Karlstads Teknikcenter och TE4:an med inriktning mot informationsteknik och mjukvarudesign. Compare sitter även tillsammans med åtta medlemsföretag och Karlstad kommun i utbildningens programråd.

Framtidsutsikterna för eleverna är goda, berättade Mikael Holmgren, som är ansvarig för kompetens- och medlemsfrågor på Compare:

– Kunskaper inom mjukvaru- och systemutveckling är väldigt efterfrågat hos våra medlemsföretag, vilket vår stora undersökning Digital Revolt visat. Så det spelar ju så klart er i händerna!

Ulf Clarström och Mikael Holmgren.

Närkontakt med arbetsgivare

Under de två terminerna i TE4 ingår minst tio veckors praktik, och enligt läraren Ulf Clarström innebär det en möjlighet att få jobb direkt efter utbildningen.

– Det är relativt goda chanser om det klickar. I synnerhet för de elever som gör båda sina praktikperioder på samma företag. Samtidigt brukar cirka en tredjedel av eleverna här läsa vidare på universitet eller högskola.

Samtliga kurser i TE4 är teknikbaserade, vilket uppskattas av eleverna enligt Ulf Clarström. Och förutom programmering, gränssnittsdesign och webbutveckling löper också satsningen ”Make a Game” under hela utbildningen, där eleverna får bygga sina egna spel.

Presenteras på UF-mässa

Under våren avslutas arbetet med att spelen visas på Ung Företagsamhets stora mässa i februari, därefter i pitch riktat mot näringslivet på Karlstad Innovation Park.

– Eleverna ska inte bara göra den tekniska utvecklingen av spelet, utan också ha ett affärstänk kring det och bygga en spelstudio. Allt som de gör blir på riktigt, även slutprodukten och de får lära sig att presentera den för utomstående. Det är viktigt för ingenjörerna att få med sig reella kunskaper, säger Ulf Clarström.

Kunskaperna från att bygga spel är direkt användbara inom andra områden, tycker eleven Isak Liljegren:

– Ja, nästan mer, eftersom spel förväntas flyta ännu bättre än en del andra produkter. Och kunskaper om till exempel animationer och gamification är väldigt användbara.

 

 

Två spel under uppbyggnad

Compare fick en guidning i två spelen som just nu växer fram, båda byggs i spelmotorn Unity:

  • Det ena är ett 2D-spel där man ska ta sig runt en bana och samla poäng, lite som Super Mario med vapen. Enligt skaparna Alvin Larsson, Andreas Blomberg och Sebastian Hult kommer viss inspiration från 80-talsspelet ”Contra”.
    Sebastian Hult, Alvin Larsson och Andreas Blomberg visar sitt spelbygge.
  • Det andra spelet byggs av Noah Molteberg Lundén, Isak Liljegren och Carl Haglund och är ett puzzel/plattformer-spel. En fri form av pussel där spelaren får olika verktyg för att sedan lösa pusslet efter bästa förmåga. Grafisk inspiration har hämtats från indiespelet ”Thomas Was Alone”, som senare släpptes både för Windows och OS.


Carl Haglund, Isak Liljegren och Noah Molteberg Lundén.

Mikael Holmgren

Kompetens- och medlemsfrågor

+46 (0)70 354 76 61
mikael.holmgren@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se