Ciceron i ämnet var ingen mindre än Simon Röjder, vd för Mirage Game Studios. Känner du inte igen namnet? Förhoppningsvis blir det ändring på det efter 17 oktober, då släpper bolaget nämligen Litte Big Workshop. Enligt skaparna det första ”riktiga spelet från Värmland”, sett till budget och tillgänglighet för en bredare skara pc-gamers.

Litte Big Workshop är i sig också ett lättsamt och underhållande exempel på hur gamification kan gestalta sig.

– Vi går inte ut med att det är ett utbildningsspel, men det ska ge en förståelse för hur det fungerar i en fabrik, sa Simon Röjder.

Själv har han en ganska tydlig bild av som definerar ett spel. Det ska innehålla två eller flera aktörer, ha vissa ramverksregler och sedan ska olika actions leda till ett mått på framgång eller att man kan vinna.

–  Jag anser till exempel att Minecraft inte är ett spel. Det går faktiskt att klara Minecraft, men de flesta sitter mest och pysslar, sa Simon Röjder.

Gamification handlar om att en produkt eller lösning har element som inspirerats av spelbranschen. Skillnaden mot ett vanligt spel är att det huvudsakliga syftet inte bara är att skapa en utmaning eller underhålla.

– När man kan lura användarna att tro att de bara har roligt, då är gamification som bäst. När man lurar användare att bli utnyttjade, då är det som sämst, sa Simon Röjder.

Lekfullt hackande

Som ett lyckat exempel tog han upp hur Dropbox skapat ett spel där befintliga kunder ska värva nya, de belönas därefter med mer serverutrymme. Ett mer skruvat exempel är spelet Exapunks, där man exempelvis kan hacka sig in på en pizzeria och ändra i menyn – med bonuseffekten att det ska skapa intresse för programmering. (Om än av virus i detta sammanhang…)

Sämre exempel tycker Simon Röjder uppstår när spelinslag innehåller ”halvbra” social interaktion, som ofta ger hatiska inslag i kommentarsfälten. Dålig och ointressant speldesign går också bort, liksom meningslöst samlande av poäng. Den sista exemplet kände många i publiken igen sig i när diskussionen öppnades. Poängsystem vars enda syfte är att få folk att handla mer verkade de flesta uppleva som tröttsamt, rentav poänglöst!

Röjder delade också med sig av en smått fantastisk anekdot av hur spelvärlden också kan återskapa verkligheten. Efter branden i Notre-Dame har detaljerade ritningar och bilder som använts för att bygga miljön i spelet Assasin´s Creed blivit ett verktyg för rekonstruktionen av den brandhärjade katedralen.


Simon Berqvist, vd på Agera Games, visade en ny bild av Compares lokaler.

Som avslutning bjöd en annan Simon, Bergqvist, vd för Agera Games på Karlstad Innovation Park, på en AR-visning av Compares lokal. Via Microsofts HoloLens, ett 3D-visir, framträdde både regnmoln och en elefant i rummet. En ny version av HoloLens släpps för övrigt vilken dag som helst.
Titta in på Compare med Simon Bergqvists HoloLens-vy.

Höstens återstående TechTalks:

  • 8 okt: Nudging
  • 15 okt: Digitala dystopier
  • 22 okt: DeepFake
  • 5 nov: Health gamification
  • 12 nov: Framtidens mediamarknad
  • 19 nov: Robotic marketing
  • 26 nov: Prototyping
  • 3 dec: Digitala trender 2020

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se