Näringslivsgalan 100 Grader Karlstad blev inställd. Istället överraskades Stepler av Johan Östling och Björn Ling, som delade ut priset tillsammans med Lina Svensberg från Compare.

På mindre än ett år har Stepler gått från att vara en liten tjänst med bara några tusen användare, till en riktig folk-app. Enligt grundarna Semir Hadiahmetagic och Niklas Frisk har man nu ett par hundratusen användare.

Det betyder inte att man på långa vägar gått i mål.

– Vi har väl sagt att när vi har en miljon användare så får vi verkligen spara datumet, men samtidigt är det bara ett delmål, säger Niklas Frisk.

– Den tillväxten vi har av användare är ganska unik. Det man brukar prata om är attention, lite som en plånbok där du har plats för ett visst antal kort. Alla kan ha en appidé, men krävs en hel del för att få människor att ladda ner, använda och behålla en app, säger Semir Hadiahmetagic.

Exklusivitet viktigt

Dealen för Steplers användare är i grunden enkel: Alla steg man tar ger poäng i appen och förutom vardagsmotion ger det även erbjudanden på olika varor, tjänster och upplevelser.

Tillströmningen och förfrågningar från nya affärspartners har förstås inte blivit sämre av de starka användarsiffrorna.

– Vi får höra att vi är den bästa konverteringskanalen. Det som är viktigt om vi tar in ett erbjudande är att det ska vara exklusivt för Stepler-appen, användaren har ändå kämpat för att få ta del av det, säger Niklas Frisk.

– Och det som är roligt för våra partners är att våra användare är lojala, eftersom man ger något för att få, säger Semir Hadiahmetagic.

Förutom exklusiviteten finns också en ständig etisk diskussion om vilka erbjudanden som lämpar sig för Stepler.

– Vi vill stå för bra grejer och försöker undvika produkter som är i gråzonen. Stepler är en hälsoapp. Det finns också en miljöaspekt i vardagsmotion som vi kommer att lyfta ännu mer senare, säger Semir Hadiahmetagic.

Bidrar till folkhälsa

Att deras tjänst faktiskt påverkar folkhälsan är de ganska övertygade om. Enligt företagets egna data så går en Stepler-användare i snitt mellan 1 000 och 1 500 steg mer per dag än den genomsnittlige svensken. Totalt handlar det just nu om en miljard steg per dag!

– Så vi ser att Stepler ger effekt, och det är väldigt kul, säger Semir Hadiahmetagic.

I början var användarna till större del yngre kvinnor, men med all exponering har också användarbasen breddats rejält. I en större uppdatering som gjorts nyligen har också flera nya funktioner tillkommit, som kan bidra till ytterligare tillväxt. Bland annat inloggning via Facebook, nya funktioner för att kunna samla mer poäng och möjlighet att se sina historiska data.

– Vi förbereder oss faktiskt för en utlandslansering – målet är att bli en global hälsoapp! Vi tycker att vi har gjort en tydlig analys av vad som krävs, och nu känner vi oss redo, säger Niklas Frisk.

Glada pristagare

Givetvis är Stepler stolta över att kunna titulera sig ”Årets digitala välfärdsinnovation”. Hittills har de fått ”kalla handen” när de sökt priser och att många ”experter” till en början varit skeptiska till konceptet.

– Nu har vi överbevisat alla att det faktiskt fungerar, men det är ändå kul att någon visar att de tror på en. Det här priset är faktiskt det första vi kammar hem, säger Niklas Frisk.

Stödet från DigitalWell Innovationssupport har också betytt väldigt mycket, tycker de:

– Jag tror att vi som entreprenörer har en tanke om vad vi vill och måste göra, men att få stöttning kring det är alltid viktigt, säger Niklas Frisk.

– Initiativet väldigt viktigt för startup-miljön i Värmland. Att det finns människor som förstår den här typen av produkter. Lina Svensberg (som driver Innovationssupporten) har verkligen varit fantastisk! säger Semir Hadiahmetagic.

Läs mer om projektet DigitalWell här 

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se