Allt innehåll är omarbetat, målgruppsanpassat och sökmotoroptimerat, något som vi jobbat stenhårt med. Just sökfunktionen och innehållstexterna var något som juryn gav oss full pott för, vilket var roligt säger Marie Sterner, projektledare, Södertörns högskola.

Att besökaren gillar webbplatsen visas också i besöksstatistiken. På den gamla webbplatsen besöktes i snitt två sidor per session medan 4 sidor per session besöks på den nya. Sessionstiden har även ökat med en minut.

Det betyder alltså att besökare som är intresserade av utbildningar stannar kvar längre på webbplatsen tack vare mer säljande texter och innehåll. Detta leder troligtvis i sin tur till att fler lockas att ansöka till oss, menar Marie.

Samlar alla tjänster som riktar sig till studenter

Det viktigaste att börja med för att utveckla en webbplats är att ta reda på vilka målgrupperna är och deras behov. Soleil genomförde därför en effektkartläggning tillsammans med designpartnern Advant. Den visade att studenterna är den mest prioriterade målgruppen, både de som redan går på skolan och de som är intresserade av att söka in.

Det finns många saker som studenterna har nytta av och behöver på webben, till exempel länkar till tentaanmälningar, scheman, bokning av rum och möjlighet att låna böcker, berättar Catharina Carlsson, projektledare, Soleil.

Och nu finns allt som de kan behöva samlat på ett ställe genom en portalsida för studenter. När befintliga studenter loggar in ser de alla genvägar till viktiga system och verktyg som underlättar vardagen. Dessutom räcker det med en enda inloggning.

Detta har vi fått mycket positiv feedback för. Studenterna tycker att det är smidigt och enkelt, säger Marie.

Specialbyggd sökfunktion

Sökfunktionen, som är specialbyggd, visar resultat från många olika kategorier; sidor, program, kurser, dokument, forskare och personal. Det finns även en specialbyggd frågor- och svarfunktion som är både snygg och enkel att söka i.

För den som vill ha koll på skolans lokaler finns också en interaktiv karta där man kan klicka för att få upp mer detaljer om olika lokaler, beskriver Catharina.

Ökad användarnöjdhet

Ett av tre effektmål handlar om att öka användarnas nöjdhet.

För oss var det viktigt att användarna ska vara mer nöjda eftersom vi fått dåliga resultat i tidigare användarundersökningar. Här såg vi att alla delar av webben hade betydelse; design, struktur, navigering, tydliga och målgruppsanpassade budskap och ett enklare språk, förklarar Marie.

Det fanns 16 000 sidor på den förra sajten. Nu rensade de ordentligt och gjorde en ny innehållsstruktur som skiljer sig mycket från övriga akademiska sajter och utgår från målgruppernas behov av information istället för ett inifrån- och utperspektiv.

Den största vinsten är att vi är duktigare på att målgrupps­anpassa och att vi använder ett enklare språk. Vi har arbetat om alla beskrivningar av våra utbildningar och utgått ifrån ett utifrån- och intänk. Soleil har gett mycket bra input när vi kört fast i det redaktionella arbetet också, säger Marie.

Stoltare studenter

Att bidra till ökad stolthet var ett annat effektmål och även här spelar innehållet stor roll.

Genom att lyfta människor, samhällsnyttiga forsknings­resultat, projekt och utbildningar som ligger i tiden kan de stärka målgruppernas egna positiva känslor och ge dem historier och kunskap att berätta vidare, tycker Catharina.

Numer presenteras till exempel alla utbildningar på ett mer målgruppsanpassat sätt istället för att det bara finns information som är skriven rakt upp och ner.

Studenterna gillar designen och bilderna, som de tycker ger en varm och inbjudande känsla och ett seriöst intryck, vilket bekräftar att webben även skapar stolthet, säger Marie.

Tydligare profil

Det tredje effektmålet handlar om att tydliggöra Södertörns högskolas profil. Detta ville man göra genom att stärka känslan av nytänkande och upptäckarglädje.

Vi sticker ut lite, som säger att vi ser verkligheten med andra ögon. Vi är nyfikna och det ska synas tydligt. Vi vill visa upp oss som lite fräckare och kaxigare än andra, säger Marie.

Läs mer om caset här.

Soleil
Drottninggatan 21
65225, Karlstad

+46 (0)73 370 06 92

info@soleilit.se

http://www.soleilit.se/