Startpunkten för Be Digital var förstudien ”Ett digitaliserat Värmland”, som Compare genomförde under 2016. Genom EU-projektet ”Smart industri Norra Mellansverige”, som påbörjades hösten 2017, togs sedan idéerna vidare till handling.

Grundproblemet som behövde adresseras var att många små och medelstora företag i Värmland var relativt lågt digitaliserade och hade en låg digital kompetens.

Samtidigt hade Värmland en mycket stark IT-sektor. Compare fick därför i uppdrag att dra igång en digital matchningstjänst och en oberoende plattform som kunde hjälpa små och medelstora företag att påbörja eller påskynda sin digitala transformation, och matcha dessa med företag med digital kompetens.

I mars 2019 sjösattes den första versionen av Be Digital-sajten. Den innehöll en digitaliseringsguide där företag praktiskt kan jobba med sina digitala resor, en handfull inspirerande case med företag som jobbat med digitalisering samt ett register med cirka 70 leverantörer av digitala företagstjänster.

Snabb tillväxt

Under året som gått har tillväxten av framgångsrika case och leverantörer varit stor. Nu finns cirka 160 leverantörer av digitala tjänster i Be Digitals matchningsregister och antalet inspirerande digitaliseringscase är uppe i över 30.

– Jag tycker att det är fantastiskt att vi lyckats hitta så många inspirerande exempel från verkligheten på små och medelstora företag som har gjort spännande digitala resor. I de allra flesta case ryms dessutom två sidor av digitaliseringen; ett företag som tagit tag i sitt digitaliseringsbehov och en leverantör som hjälp till i det arbetet, väldigt ofta från Värmland, vilket visar att det finns fantastisk lokal digital kompetens att använda sig av, säger Stefan Skoglund, digital affärsutvecklare på Compare.


Förutom den digitala plattformen sajten utgör har Stefan Skoglund och Be Digital varit ute och mött företag i en mängd sammanhang och event. Här en föreläsning för småföretagare i Arvika.

Sajten – och hela Be Digital-satsningen – riktar sig alltså mot företag som behöver ta tag i sin digitaliseringsprocess. Men det stora antalet leverantörer som kopplats till sajten har också gett upphov till en marknadsfunktion som inte fanns med i de ursprungliga planerna.

– När så många leverantörer valde att ansluta sig ville vi skapa ett sätt för dem att nå ut med sina erbjudanden, därför lade vi nyligen till en förfrågningsfunktion. Det är så klart väldigt roligt om vi både kan hjälpa företag med sin digitala transformation samtidigt som vi skapar nya affärer för de regionala företag som verkar i den digitala sektorn, säger Stefan Skoglund.

Poddar på värmländska

Förutom att leda Be Digital-projektet har han dessutom fått en mer medial kontakt med målgruppen. Under hösten har Stefan Skoglund tillsammans med Lise Bergqvist, kommunikationsansvarig på Compare, gjort tio avsnitt av Be Digital-podden som nu finns tillgängliga på sajten.

– Podden har varit ett väldigt roligt och uppskattat inslag, och vi hoppas att den ska hjälpa till att göra snacket kring digital transformation mer lättillgänglig – och dessutom på värmländska, säger Stefan Skoglund.

För de som velat jobba ännu mer ingående med digitaliseringsfrågorna har också en nätverksgrupp skapats. Under hösten har Be Digital-nätverket träffats vid tre tillfällen, i samband med att Compare haft lunchföreläsningar kring olika teman.


Jenny Hammarberg, från Svenska AI-akademin, på en av Be Digital-nätverkets träffar.

Satsningen på Be Digital fortsätter dessutom att växa. Nyligen blev det klart att Be Digital-konceptet utsetts av Tillväxtverket till ett nationellt, gott exempel på arbetet med företags digitala utveckling. Samtidigt presenterades en utökad satsning på digital affärsutveckling på den värmländska landsbygden, tillsammans med Visit Värmland, Almi och Digitalwell Arena.

Compares satsning Be digital är alltså något att räkna med även i framtiden!

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se