Som tonåring släppte Tord Larsson-Steen och rockbandet Fairness en singel och turnerade med låtar som sträckte sig från
”medeltida riddarmusik till samhällskritiska saker”. I dag finns gitarren fortfarande kvar, men mest som en hobby.

Tord beskriver sig som en äkta värmlänning och att värmlandsskogarna alltid har varit hans utgångspunkt. Men karriären har sträckt sig betydligt längre ut i världen.

På listan över yrkeserfarenheter finns det gott om titlar som innehåller ord som chef, division, koncern, industri, energi och teknik – och länder som Sverige, Indien, Japan och USA. För några år sedan var han även marknads- och försäljningschef för LearningWell-koncernen och vd för ett av dess dotterbolag.

Företaget han nu blir ansvarig för är en sammanslagning av LearningWell-företagen i Karlstad och Helsingborg. Trots att företagen tidigare har vunnit globala priser – just för sin tekniska kompetens – handlar framtidsplanerna väldigt lite om teknik.

”Vi ska bli bäst på att lyssna till människor och förstå vad de egentligen behöver”, säger Tord Larsson-Steen. ”Det är en av anledningarna till att jag återvänder till LearningWell. Ägarna har alltid brytt sig om personalen, samtidigt som de vågar ställa krav på dem. Sedan vet jag också att vi hellre tar en förlust när något oförutsett inträffar än att vi försöker krama den sista kronan ur kunden.”

Han menar att företagen historiskt sett har tjänat pengar på att tacka nej till uppdrag och projekt.

”Genom att hålla fast vid att göra vad vi tror är bäst för kunden, och tacka nej till sådant vi inte tror på, har vi byggt upp ett förtroende och väldigt långa affärsrelationer. Därför kan jag med säkerhet säga att vi och kunderna inte bara ser till vårt eget bästa, utan att vi är här för att göra Sverige mer lönsamt, så att fler arbetstillfällen kan stanna i landet.”

Fråga och fråga igen, sedan bygga teknik

Han säger det inte i klartext, men det blir ändå tydligt under samtalet. Tord Larsson-Steen menar att den egenutvecklade plattformen TagWell är ett exempel på något som bidrar till en sådan större nytta. En plattform som automatiserar logistik och underlättar spårbarhet för exempelvis kläder och järnvägsvagnar.

”Visst kommer digitaliseringen och automatiseringen att förändra jobbmarknaden och skapa annorlunda yrken. Men vi har allt att tjäna på att industrier och företag kan stanna kvar på hemmaplan. Om vi kan bidra där så vill vi gärna göra det, till exempel genom att förenkla arbeten i monotona och farliga miljöer.”

För att lyckas säger han att LearningWell kommer att behöva ännu fler människor som på djupet vill förstå vad kunderna egentligen har nytta av. Och att det gäller att fråga, fråga och fråga igen för att säkerställa att samarbetet verkligen gör saker bättre för kunden – även på lång sikt.

Först när insikterna och svaren är inhämtade är det dags att börja titta på de tekniska bitarna, och ta diskussionen vidare till utvecklarna.

”Förra gången jag jobbade på LearningWell hade jag känslan av att vara omgiven av kollegor som inte bara ville ha pengar eller jobba med hippa tekniker. Känslan är likadan nu. Här blir det mer fokus på den personliga utvecklingen. Alltså hur du kan bli bättre på vad du gör i jobbet, men även hur du kan växa som människa. Och det är precis det vi kommer att bygga våra framtida affärer på.”

Kontakt

Tord Larsson-Steen, vd LearningWell SW
070–577 61 33, tord.larsson-steen@learningwell.se

Om LearningWell

Sammanslagning av företagen i Karlstad och Helsingborg får namnet LearningWell SW och ingår i LearningWell-koncernen som grundades 2003 och har kontor i fyra städer. Det nya företagets fokus är produktutveckling genom exempelvis TagWell, plattformen för automatiserad logistik och spårbarhet, som redan används av industrier, hamnar, terminaler och transportörer över stora delar av Sverige.

Tord Larsson-Steen

VD, LearningWell SW

070–577 61 33
tord.larsson-steen@learningwell.se

LearningWell
Lagergrens gata 4
65214, Karlstad

+46 (0)70–577 61 33

karlstad@learningwell.se

https://learningwell.se