Viamare-koncernen, med varumärken som Sjöassistans, Promarina, StockholmRadio, Ryds och Nimbus, har valt att implementera Open Source-systemet SugarCRM för att stärka relationen till sina medlemmar, kunder och företagspartners.

Det sker i samarbete med Redpill Linpro som levererar en kostnadseffektiv och flexibel verksamhetslösning för att öka Viamares möjlighet att bygga långsiktiga relationer med kunder och medlemmar över alla sina varumärken.

I början av nästa år kommer Viamares varumärken Sjöassistans, Promarina och Viamare Sea Club att stå klara med ett nytt integrerat verksamhetssystem baserat på den öppna programvaran SugarCRM, som effektiviserar och stärker arbetet med sälj- och marknadsföring. SugarCRM kommer också att bidra till en bättre medlemshantering och öka kontrollen på de ärenden som rapporteras till Sjöassistans.

”Viamare-koncernen har en gemensam värdegrund i det marina och vi vill gärna förmedla känslan av harmoni med elementen till våra kunder, den som vi själva upplever skapas genom den erfarne sjöfararens noggrannhet med detaljer inför en resa. En skärpa och fokusering som vi också vill ska genomsyra vår egen verksamhet. Vi ser därför mycket fram emot implementeringen av en ny CRM-lösning baserad på SugarCRM i vår verksamhet”, säger Joakim Andersson på Viamare.

Innan valet av nytt CRM-system genomförde Viamare ett omfattande researcharbete för att fastställa vilket it-system som bäst matchade verksamhetens krav.

Nya möjligheter till innovativa lösningar

”Vi hade ingen tidigare erfarenhet av Open Source hos Viamare, men vi insåg snart att den öppna koden i SugarCRM gav oss en oslagbar flexibilitet och möjlighet att skapa en skräddarsydd lösning för Viamare till kostnaden av att implementera en standardlösning. En annan avgörande faktor vid vårt val av systemlösning var att den implementationspartner vi väljer kan bidra i vårt långsiktiga arbete att bygga starka och långsiktiga relationer till våra kunder och medlemmar. Vi är därför ytterst glada att Redpill Linpro, förutom att kunna presentera den bästa tekniska lösningen, även visade sig vara den leverantör som bäst visade sig förstå vår verksamhet och hade bäst och flest idéer om hur CRM-systemet kan bidra till att stärka vår verksamhet långsiktigt”, säger Joakim Andersson, Viamare koncernen.

Flera verksamheter väljer Open Source

”Vi är mycket glada över att Viamare valt att implementera SugarCRM med hjälp av Redpill Linpro. För oss bevisar detta inte bara att företag fortsätter att investera i öppna verksamhetssystem, utan även att vår kunskap inom verksamhets-, utvecklings- och CRM-området värdesätts av våra kunder. Vi är speciellt glada över att Viamare delar denna uppfattning med oss och att vi fått förtroendet i deras omfattande utvärdering att genomföra detta projekt”, säger Mika Hiltula, säljansvarig för SugarCRM i Sverige på Redpill Linpro.

Viamare och Redpill Linpro förväntar sig att avsluta en lyckosam implementering av det nya CRM-systemet under våren. Det betyder att implementeringen av det nya systemet kommer ta endast fyra månader.

Viamare består av en grupp företag som spänner över flera olika verksamheter. Gemenskapen finns i kopplingen till hav och båtliv. Ibland väldigt tydligt, som i Nimbus Boats, Promarina, Seglarhotellet i Sandhamn och Sjöassistans. Ibland lite mer diffust, som för Scandinavian Resort och Storebro Herrgård. I Scandinavian Resort ingår bland annat Högfjällshotellet i Sälen och Hotel Skansen i Båstad. Gemensamt för Viamare är också starka varumärken, som förvaltas och utvecklas av framgångsrika företag drivna av skickliga människor. Våra kunder beskriver ofta våra båtar som vackra, häftiga och trygga. Hotellen som trevliga, effektiva och präglade av serviceanda. Servicetjänsterna som förstående, tillförlitliga och kunniga.

Fredrik Svensson

Regionchef Karlstad och Göteborg

+46 70-603 36 35
fredrik.svensson@redpill-linpro.com

Redpill Linpro
Drottninggatan 6
65224, Karlstad

+46 (0) 54 15 09 40

sales.se@redpill-linpro.com

https://www.redpill-linpro.com/