”Lärande är ett ledord för hela vår verksamhet”

För Cerpus är lärande och utbildning en nyckelfaktor i allt de gör – oavsett om det handlar om internt eller externt arbete. Compare träffar Johan Westin, säljansvarig, och Fredrik Johansson, webbutvecklare, för att tala om hur IT-branschen kan bli bättre på att utbilda både sig själva och sina kunder för att inte halka efter i digitaliseringen.  

– Jag tror på Värmland som region och det är viktigt att få Värmland att växa. Det händer mycket men vi måste bli bättre på att samverka för ökad digitalisering, säger Johan. 

Vad är på gång inom Cerpus just nu? 

– Vi har tidigare profilerat oss som duktiga på e-learning och digitalt lärande och har haft flertalet kunder inom utbildningssektorn som Karlstads universitet, NDLA och LIFE Academy. Men det vi egentligen gör och är duktiga på är systemutveckling. Vi kommer därför fokusera på det vi gjort tidigare som intranät, webbplattformar och webbprojekt men mer mot företag och organisationer i alla branscher. Vi vill gärna samarbeta med andra IT-företag som underleverantör och komplettera befintliga affärs- och CRM-system med portaler gjorda i Drupal och WordPress. Det gör att man enklare kan följa ärenden, ha kontaktformulär och olika integrationer mellan systemen, säger Johan. 

Ni vill samverka mer med andra IT-företag för att leverera affärsnytta. På vilket sätt kan ni IT-företag hjälpas åt att driva digitaliseringsarbetet och hjälpa små och medelstora företag att bli starkare beställare? 

– Vi måste hitta nya sätt att jobba på som passar företagen, de gamla affärsmodellerna funkar inte längre. Det blir allt viktigare att bevisa resultatet av systemkostnaden. Min känsla är att IT-företagen fastnat i en rytm där de är vana att jobba mot stora kunder. Vi talar idag om en digital klyfta och som IT-företag måste vi hjälpa SMF att bli duktiga beställare, säger Johan. 

– Som IT-företag tror jag att man vill förpacka sitt erbjudande och sälja en helhetslösning, nackdelen blir ofta tyvärr att SMF köper något som de inte vet hur de ska använda och den tekniska lösningen anses då misslyckad. Jag tror att både vi och resten av branschen tjänar på att utbilda SMF, hjälpa dem att förstå sitt problem och bli bättre beställare, säger Fredrik. 

– Ja, lärande är ett ledord för hela vår verksamhet – för både oss själva och våra kunder. Vi vill utbilda och lära folk det vi kan på ett bra sätt för det gynnar oss alla, säger Johan. 

Många SMF anser att det är dyrt med nya IT-lösningar och att IT-branschen inte möter deras behov. Hur skapar man då förtroende mellan dessa två? 

– Detta är ett dilemma, det kan vara svårt att få förtroende för en part som man alltid tror har en baktanke. En bra idé är att SMF får presenterat olika alternativ från flera olika företag. Det tror jag skulle öka förtroendet, säger Fredrik.  

– IT-företagen måste bli lite mer självkritiska och våga bli mer riskbenägna genom att t.ex. utveckla en lösning som de sedan säljer in och inte låter kunderna ta risken, säger Johan. 

Johan berättar också om att de nyligen börjat med fri digital rådgivning. 

– Vi vill att fler SMF kommer vidare i sin digitala utveckling. Tanken är inte att de måste välja oss utan de får kvalificerad rådgivning med olika alternativ om vad de skulle kunna beställa och vad det skulle kosta. Det kan handla om något så enkelt som att ge tips på smarta tjänster man kan använda och på så sätt vill vi skapa förtroende mellan IT-branschen och SMF, säger Johan. 

Under 2016 tog Sverige fram sin första nationella IT-strategi. Denna innebär ett ökat krav på digitalisering i förskola och skola.  Hur ser ni på den digitala transformationen i företag och organisationer idag?  

– Många har köpt in digitala verktyg men vet inte hur de tar nästa steg och fyller dem med meningsfullt innehåll. Än är det tidigt och man provar sig fram, säger Johan.

– Skolan har ju ett annat uppdrag än företag och därför blir det mer komplext hur de ska använda sig av exempelvis iPads, säger Fredrik. Här handlar det om hur läraren kan behålla sin trovärdighet då eleverna ofta bättre kan hantera iPaden, säger Fredrik.  

Kort om Cerpus

Vår tjänst: Cerpus är en digital teknikbyrå, med huvudkontor i Norge och lokalt kontor i Karlstad. Vi tar fram lösningar för organisationer och företag där vi utvecklar skräddarsydda webblösningar med hjälp av PHP och Javascript. På Cerpus brinner vi för lärande och teknik och tar tillvara på vår pedagogiska erfarenhet i hela kedjan från behovsanalys, formgivning, utveckling, utbildning och support.
Grundades: 2002 i Norge, etablerades i Karlstad 2011
Antal anställda: 25 varav 4 i Karlstad
Bäst med att vara ett Compare-företag: Compare är en naturlig kontaktyta i och med de möten och träffar som anordnas. Det känns också bra att ha Compare med sig som oberoende aktör för att skapa förtroende. 
Kul kuriosa: Cerpus har byggt upp NDLA som är en av norra Europas största Drupalsajter.  
Nyfiken på oss? Kontakta Johan Westin, 073 830 30 77, johan@cerpus.se

Text och foto: Hanna Grevillius

Cerpus
Kungsgatan 6D
65224, Karlstad

072 22 50 935

info@cerpus.se

http://www.cerpus.se/