”Var nyfiken på dina kunder för att hitta rätt i ditt digitala arbete”
 

Advant är produktionsbyrån som jobbar med grafisk produktion, webb och sociala medier. Compare träffar ägarna Linda Jonsson och Mikael Engström för att tala om hur man kan effektivisera interna och externa processer med digitala verktyg och hur Compare-företagen kan samverka för ett mer digitaliserat Värmland.

Ni har nyligen lanserat Advant Flow, ett verktyg för att digitalisera  och effektivisera det externa och interna arbetet, hur har detta verktyget växt fram?  

– Vi har utgått från vår arbetsmodell, Advantmodellen, men har digitaliserat processen genom Advant Flow. På ett år jobbar Advant med runt 800-1000 projekt och produktioner och med denna enkla plattform har vi samlat allt på ett ställe. Vi och våra kunder kan överblicka pågående och avslutade projekt, man kan sköta korrektur, budgetar och hantera ändringar. All information är också personoberoende, berättar Mikael.

– Vi har lyssnat in våra kunders behov och vet att exempelvis offentlig sektor som vi jobbar mycket med, har en komplex struktur och är därför i behov av mer automatiserade processer. Vi har utvecklat systemet med kunderna och redan sett prov på att detta underlättar och efterfrågas av dem, säger Linda.

Många IT-företag säljer lösningar utan att lyssna in kundernas verkliga behov, hur kan man arbeta för att skapa mer värde och nytta för sina kunder?

– Användarna måste förstå nyttan, annars är det väldigt svårt att implementera och införa nya system. Vår vision är att bli Sveriges mest uppskattade produktionsbyrå och då har vi ett ansvar att dela med oss av vår kunskap, detta borde fler fundera över, hur man som leverantör eller partner kan hjälpa till och underlätta för sina kunder. Vi erbjuder bland annat kostnadsfria workshops för våra kunder och ser till att dela med oss av kunskap och inspiration via olika sociala medier,  säger Linda.

Det finns idag en outnyttjad potential hos regionens små och medelstora företag som inte tar tillvara på digitaliseringens möjligheter. Hur kan dessa utvecklas och bli bättre i sitt digitala arbete?

– Var nyfiken på sådant som händer i din bransch, skaffa dig en mentor och ta del av information från olika håll och hos människor som ni upplever duktiga. Att driva ett företag är ett långdistanslopp och detta är en relativt enkel sak som hjälper ditt företag att ta kliv framåt, ta rätt beslut och göra långsiktigt, hållbara val, säger Mikael.

Hur kan Compare-företagen skapa insikt hos små- och medelstora företag genom att få dem att analysera sig själva och bli bättre beställare?

– Kompetensen kring digitalisering är inte hög nog. Många är så upptagna av sin operativa verksamhet att de inte hinner lyfta blicken och se hur kundunderlaget kan ändras om de börjar arbeta mer digitalt, säger Linda.

Mikael håller med.

– Många klarar sig på det sätter de jobbar idag men det innebär också att man missar många möjligheter. Om 20 år beräknar forskare att upp till 50 procent av alla jobb inom tjänstesektorn är borta. Är  man inte digital då kanske man inte överlever.

– Digitaliseringsbegreppet blir ofta svårt och stort att ta till sig, ett tips är att gå till sin egen verksamhet och se vart man kan ta första steget. Fråga dig själv hur man ex. vill effektivisera verksamheten, hur ni säljer idag och vad som är viktigt för er. Er digitala närvaro ska stärka affärsmålen, säger Linda.

Hur kan 100 ICT-företag i samverkan hjälpa företag att digitaliseras?

– Vi måste bli bättre på att identifiera behovet då detta varierar mellan företag och branscher. Vi ser varandra som konkurrenter men bör istället se vem som är bäst lämpad för jobbet och presentera spetskompetenser som gör att fler får en del av kakan. Det som är bra med Compare är att konkurrensen avdramatiseras i mötena med varandra, menar Linda.

Inom kort kommer ni att släppa podden Kommpis, en podd om kommunikation inom offentlig sektor. Vad kommer podden handla om?

– Det finns många poddar om marknadsföring och kommunikation men få eller ingen för kommunikation inom offentlig verksamhet. Kommunikation i en offentlig verksamhet är komplex och har många utmaningar. Vi pratar tillsammans om ämnen som digitalisering, hur man når unga och rekrytering men också om personlig utveckling, ledarskap och kommunikatörens roll nu och i framtiden, berättar Linda.

Kort om Advant

Vår tjänst: Grafisk produktion och digital design
Grundades: 2007
Antal anställda: 17
Bäst med att vara ett Compare-företag: Att vi får tillgång till den starka mötesarenan med många olika typer av företag. Seminarierna och träffarna skapar en helt annan förståelse för varandra där många bra idéer lyfts och utbyts.  Compare finns till för alla oss företag och man bör tänka på Compare som sin egna affärs- och samverkansarena.
Kul kuriosa: Vi har valt att inreda vårt kontor väldigt hemtrevligt, som vilket vardagsrum eller kök som helst, och har inrett med vintagemöbler. Vi uppfattas och vill uppfattas mer som kollega än konsult. Detta tankesätt går igenom i allt vi gör, från våra lokaler till hur vi agerar i möten.
Nyfiken på oss? Kontakta Linda Jonsson eller Mikael Engström

Advant
Tage Erlandergatan 4
65220, Karlstad

+46(0)54- 22 00 50

info@advant.se

http://www.advant.se/