IT-branschen skriker efter arbetskraft. I Compares stora kompetenskartläggning från i våras svarade 77 procent av medlemsföretagen att de hade helt eller delvis svårt att rekrytera under 2018.

Men hur gör man då för att bli en attraktiv arbetsgivare som skiljer sig från mängden?

Något 100-procentigt svar ville dagens talare Urban Karlstam, senior strateg på varumärkes- och designbyrån Motherland, inte utlova på sina 20 minuter. Ett arbetsgivarvarumärke är inget man förändrar över en natt. Tvärtom.

– Det är en av de största utmaningarna i en organisation, eftersom det har så mycket med det interna att göra, sa Urban Karlstam.

En hel del inspiration i ämnet fick besökarna ändå med sig på vägen. Vill man utvärdera och förändra sin egen organisation är en bra idé exempelvis att börja i toppen.

– Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. På samma sätt gör medarbetarna i en organisation som ledarna gör, sa Urban Karlström.


Urban Karlstam satte fokus på arbetsgivarvarumärket. Ett arbete där de interna processerna är viktigast. ”Satsar man bara på det externa misslyckas många företag, då blir det bara snygga platsannonser”, sa han.

För att ett arbetsgivarvarumärke ska anses positivt laddat måste det enligt honom leverera gemenskap, prestige, status, familjekänsla eller att man gör något unikt. Checkar man inte minst en av de boxarna ligger man på minussidan.

Och redan innan en potentiellt ny medarbetare träffat företaget finns både positiva och negativa bilder i spin. Apple fick statuera ett sådant exempel.

– Är deras mobiler innovativa och prisvärda, eller är de överprissatta? frågade Urban Karlstam, och fick blandade svar från publiken.

– Båda bilderna är sanna eftersom de finns ute hos konsumenterna. Så är det med arbetsgivarvarumärken också, det finns både positiva och negativa bilder. Det handlar om att förstärka de positiva aspekterna.

Emotionella värden i topp

Vill man mer på djupet förändra sin egen företagskultur bjöd han på några intressanta fakta.

Pengar gör exempelvis ganska lite för att skapa nöjda medarbetare. I Boston Consulting Groups undersökning av vad som ger lycka på jobbet kom en hög, fast lön först på åttonde plats. Topprankat är istället att bli uppskattade för det jobb man gör, följt av goda relationer med sina kollegor.

I termer av misslyckade rekryteringar är pengar mer intressant. Prislappen per felrekrytering beräknas vara 700 000 kronor och årligen kostar det svenska företag cirka tio miljarder.

Avslutningsvis fick alla en filosofisk fråga att ta med sig tillbaka till kontoret: Vilka är ni egentligen som arbetsgivare, bortom det rationella erbjudandet till kunderna?

Urban Karlstam var först ut i höstens TechTalk. Ytterligare nio spännande ämnen väntar i höst.

Nästa vecka blir det gamification med Simon Röjder, vd på Mirage studios. Passa på att vidga dina vyer kring vad spel kan användas till. Vilka risker och möjligheter finns?

Alla återstående TechTalks:

  • 1 okt: Gamification
  • 8 okt: Nudging
  • 15 okt: Digitala dystopier
  • 22 okt: DeepFake
  • 5 nov: Health gamification
  • 12 nov: Framtidens mediamarknad
  • 19 nov: Robotic marketing
  • 26 nov: Prototyping
  • 3 dec: Digitala trender 2020

 

TECH TALK VÄRMLAND – VAD & HUR?


TechTalk Värmland fokuserar på hur vi som människor, företag och organisationer påverkas av den pågående digitaliseringen. Syftet med träffarna är att lära från varandra, inspireras och utvecklas.

Om du vill tar du med dig din egen matlåda och värmer i Coffice eller hämtar mat från restaurangen Nova i bottenplan. Vi bjuder på kaffe på plats. Platsen är hos Compare på Karlstad Innovation Park om inget annat anges.

Gå gärna med i Facebook-gruppen TechTalk Värmland så får du löpande information om vad som händer och möjlighet att diskutera före och efter träffarna. Annars är det bara att dyka upp, ingen anmälan krävs.

Sandra Dalåsen

Event Coordinator

+46 (0)730-25 71 29
sandra.dalasen@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se