Dani Thifa är numera IT-ingenjör och digital lead på CGI. Men han var med redan då den robotiserade marknadsföringen började utvecklas för cirka 15 år sedan, då var han en del i bettingbolagens kamp om att bli nummer ett hos de stora sökmotorerna. Sedan följde en period där man med ganska små medel kunde nå långt med sin digitala marknadsföring.

– I början var det ganska lätt att optimera mot både sociala medier och sökmotorer. I dag har Google och andra sökmotorer en mycket smartare algoritm, att försöka lura den är inget bra drag, säger Dani Thifa.

Fältet för Robotic Marketing har blivit så stort att Dani Thifa redan innan föreläsningen bad publiken på Karlstad Innovation Park att berätta om sina förväntningar. Därefter stängde han igen den förberedda power pointen, och gick rakt in i handhavandefrågorna.


Med en bra set up, och lite human touch, tipsade Dani Thifa om hur man automatiserar sin marknadsföring.

Två grundläggande råd gäller dock alla som vill lyckas med sin digitala marknadsföring, enligt Dani Thifa:

– Du ska alltid börja med att optimera din webbsida, det är det första jag gör. Kom också ihåg att anpassa den till landet, annars får du inte en bra position i slutändan. Algoritmerna kollar av din IP-adress, så därför jobbar jag alltid via VPN när jag är utomlands.

– Det andra viktiga steget är att identifiera, låt säga de fem, viktigaste nyckelorden och se till att växa via dom. Sedan kan man lägga till fler efterhand.

För att leta upp rätt keywords finns flera bra verktyg, exempelvis tipsar Dani Thifa om Googles Keyword Planner.

– Det ger en bild av hur många som söker på ordet, och hur hård konkurrens det är.

Just skapandet av keywords är en del av den robotiserade marknadsföringen som fortsatt är ganska manuell, enligt Dani Thifa. Men när kartan väl är uppritad är maskinerna redo att ta över.

Följer målgruppen

Dani Thifa brukar köra sina kampanjer via SEMrush, Adwrods, PPC/SEM, Display marketing och sociala medier och hans centrala metod för att hålla fast vid sin målgrupp är att använda remarketing. Metoden fångar upp besökare i målgruppen som varit på sajten men fortfarande inte konverterats, exempelvis till ett köp. Remarketing ger också första tjing i konkurrens med andra annonstyper när besökarna surfar vidare bland nya sajter och erbjudanden.

– Remarketing gör det möjligt att följa en besökare med din annons, var den än går, sa Dani Thifa.

Efter cirka en månad är det dags för utvärdering av kampanjen och kundernas beteende, exempelvis i Hubspot och Semrush. Enligt Dani Thifa ger dessa analys- och inboundverktyg ett mycket bra mått på både interna värden – och hur det går i relation till konkurrenterna.

– Det blir ett kvitto på hur bra konfigurationen är gjord, säger Dani Thifa.

Läge att bryta automatiken

Automatiken kan dock gå för långt även när siffrorna ser bra ut. Istället för att bara repetera kampanjer, och låta robotarna följa besökare i all evighet, handlar det enligt Dani Thifa om att veta när människan ska träda in. Det kan ske till exempel via ett personligt mejl eller ett telefonsamtal. Och när det gäller sociala medier kan de nu identifiera automatiserade inlägg, som då rankas lägre i flödet.

Hur långt den robotiserade marknadsföringen nått blev annars nyligen överraskande till och med för en expert som Dani Thifa.

– När vi fick barn skrev jag till min fru på gmail att vi behöver köpa en bilbarnstol, sedan började jag få en massa reklam om bilbarnstolar.

  • Vill du veta mer: I Dani Thifas blogg kan du få mer fördjupning i ämnet.
  • I nästa veckas TechTalk blir det prototyping med Patrik Standfast, projektledare för The Great Journey och creative director på Karlstad Innovation Park.

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se