Ska vi skratta åt en fejkad film om Elon Musk som bebis, ska vi se det som ett hot om någonting betydligt värre eller kan det till och med öppna för nya affärsmöjligheter?

– Det är lätt att tycka att det här bara är fjanterier, men för att se vilka möjligheter det här kan ge tror jag vi måste se bortom morgondagen, sa Stefan Skoglund, digital affärsutvecklare på Compare, efter att ha visat klippet på Teslas vd.

Teknik som kan kapa en person för ett fejkat videoklipp tas redan på stort allvar. Exempelvis har Facebooks grundare Mark Zuckerberg sagt att AI ska bekämpas med AI. Redan nu hävdar Facebook att det gör att 99 procent av alla fejkade filmer faktiskt stoppas.

I underhållningsbranschen har tekniken däremot öppnat för nya möjligheter, exempelvis i Star Wars där både Peter Cushing och Carrie Fisher gjort comeback på vita duken efter sin död.


I en för dagen ny lokal, där DigitalWell co-lab snart öppnar, pratade Stefan Skoglund om hur den digitala tekniken utvecklats för att lura oss. Både i underhållningssyfte och för att sprida rena lögner.

Stefan Skoglund tog också upp en aspekt med Deepfake som vänder på begreppet. Det vill säga när nyheter om verkliga händelser slätas över med dimridåer om att det bara är fejk.

– Den film med Donald Trump där han sa hur han tafsade på kvinnor, som kom ut inför presidentvalet, har Trump i efterhand ifrågasatt som fejkad, sa Stefan Skoglund.

Men möjligheterna att fejka med hjälp av digital teknik har funnits ganska länge, så frågan är varför Deepfake har blivit så hett just nu?

– Dels för att det är möjligt, dels för att det är lättare att göra och svårare att upptäcka, sa Stefan Skoglund.

För att skapa en mall för en annan person behövs i programmet FakeApp mellan 500 till 1000 bilder. Tidigare har det varit svårare att få till rätt röst, men även där har mycket hänt. TechTalk-publiken fick se ett kort klipp där Adobe visar hur långt de kommit med att ”photoshoppa ljud”. Tekniken, som ännu inte släppts av Adobe, gör det möjligt att skriva in text som sedan direkt kan matcha en persons röst.

Kanske blir reaktionen på en virtuell värld där man inte kan lita på något en signal om att gå tillbaka till rötterna, där vi i högre grad möts och umgås ansikte mot ansikte? Det var en av åsikterna i samtalen efter föredraget.

Andra såg affärsmöjligheter. Exempelvis för olika kundtjänster eller sjukvårdsrådgivning, där samma röst och obegränsad tillgänglighet med hjälp av AI kan skala bort risken att få information som är subjektiv och personberoende.

  •  Nästa vecka tar TechTalk höstlov, men den 5 november är det dags för nästa ämne. Då ska det handla om Health gamification, när Sticky Beat berättar om hur inslag från spelbranschen kan göra nytta inom hälso- och sjukvården.

TECH TALK VÄRMLAND – VAD & HUR?

TechTalk Värmland fokuserar på hur vi som människor, företag och organisationer påverkas av den pågående digitaliseringen. Syftet med träffarna är att lära från varandra, inspireras och utvecklas.

Om du vill tar du med dig din egen matlåda och värmer i Coffice eller hämtar mat från restaurangen Nova i bottenplan. Vi bjuder på kaffe på plats. Platsen är hos Compare på Karlstad Innovation Park om inget annat anges.

Gå gärna med i Facebook-gruppen TechTalk Värmland så får du löpande information om vad som händer och möjlighet att diskutera före och efter träffarna. Annars är det bara att dyka upp, ingen anmälan krävs.

Sandra Dalåsen

Event Coordinator

+46 (0)730-25 71 29
sandra.dalasen@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se