Lise Bergqvist, kommunikationsansvarig, och Stefan Skoglund, digital affärsutvecklare, på Compare tog med sig poddstudion till veckans TechTalk.

Compares devis ”beyond tomorrow” var verkligen högaktuell när blickarna riktades mot 2020. Publiken som kom till Karlstad Innovation Park fick denna vecka dela med sig av talarna, som samtidigt gjorde en liveinspelning av Be Digital-podden.

Att trendspaningen är något som engagerar Compare-kollegorna Stefan Skoglund, digital affärsutvecklare, och Lise Bergqvist, kommunikationsansvarig, stod snabbt klart:

– Det har varit asjobbigt att välja när det händer så mycket spännande saker, sa Stefan Skoglund.

Det blev som vanligt en del roliga och nyskapande ord när trendspaningarna presenterades. Inte minst Lise Bergqvist spaning om ”King Kong-faktorn” när det gäller vikten av kvalitativt innehåll. (Inspirerad av ett Stefan Skoglund-uttryck.)

Nåväl, här kommer listorna. Stefan Skoglunds är nischad mot affärsutveckling och Lise Bergqvists mot kommunikation och marknadsföring. Ni får dock nöja er med deras topp tre i denna artikel – för ytterligare fyra spännande trender och mer fördjupade resonemang: håll koll på när avsnittet publiceras på Be Digital-podden. Där hittar du också flera andra intressanta avsnitt!

 

Stefans lista

  • Kinafiering och Kinafixering. Innebär att vi får leva med Kina på gott och ont, både som demokratiskt tveksam stormakt men också som en väldigt innovativ sådan.
    ”De gör otroliga innovationer, och på samma sätt som de tog över produktion av prylar tar de nu över den digitala världen”.
  • Sensorer överallt – kontroll över allt. I takt med att sensorerna blir allt mindre och billigare tror Stefan Skoglund på en boom. Ett kul exempel är hur Karlstad kommun satt sensorer i sina blomkrukor för att veta när växterna behöver vattnas.
    ”Jag tror vi kommer att mäta och testa överallt, och jag tror också vi kommer att få se helt nya tjänster.”
  • Köpskam bygger spårbarhet. När allt fler ställer krav på hållbar konsumtion kommer också växande krav på mer information om varor och tjänster.
    ”Varifrån kommer den här fläskkotletten? Från vilken gård? Från vilken kossa? ”

 

Lises Lista

  • H2H ersätter B2B och B2C. Lise Bergqvist tror på mer mänskligt fokus, till och med i trebokstavs-världen.
    ”Personen bakom har blivit viktigare än företaget. Jag tycker det speglas av en gammal reklamsnutt: Jag är inte bara tandläkare, jag är mamma också.”
  • Vi älskar verkligen video! Videovågen är här för att stanna.
    ”Det kan vara livevideo med inbakad shopping direkt i streamingen. Under Singels Day gjorde Ali Baba 500 000 affärer i sekunden under sin sändning.”
  • (Killer) Content is still King (Kong). Här kommer den redan nämnda ap-referensen, men det seriösa budskapet i ordleken är att innehållets kvalitet faktiskt är fortsatt lika viktigt.
    ”Litar man inte på ett företag, eller kan hitta relevant information så byter man leverantör”.
    (Greta Thunberg är kanske annars det bästa icke kommersiella exemplet på King Kong-kraft under 2019.)

Tillbaka nästa år

Nu tar TechTalk ledigt till en bit in i nästa år. Håll koll på Compares sajt eller i Facebook-gruppen TechTalk Värmland för information om när vårterminen drar igång.

Stort tack till alla talare och besökare som gästat oss i höst!

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se