Vid den senaste jobbmässan var intresset rekordstort. Alla 131 monterplatser tog slut och mellan 6 500 och 7 000 studenter fanns på plats för att knyta kontakt med näringslivet.

Den kommande upplagan av Hotspot arrangeras 17 februari och blir helt digital. Istället för det fysiska mötet erbjuds företagen bland annat möten med stundeter i videorum, via chat eller röstsamtal. Det ges också möjlighet för företagen att hålla enskilda möten. Ett sökverktyg kommer att finnas tillgängligt där man kan hitta information om studenternas studieinriktning, cv och erfarenheter.

– Det ger en tydligare bild av vem företagen pratar med än tidigare år och ger en helt annan kvalitet på samtalet, vilket jag tycker innebär en tydlig fördel, säger Julia Strandman, projektledare för Hotspot.

Hon tror inte att digitaliseringen av Hotspot kommer att påverka intresset från vare sig studenter eller näringslivet.

– Jag räknar med att vi kommer att sälja slut på samtliga 100 monterplatser och får ett lika högt deltagande från studenterna. Den digitala mässan öppnar ju också upp för studenter som läser på distans att medverka, säger Julia Strandman.

Pauline Williamsson, Atea, i samtal med studenter under senaste upplagan Hotspot, som lockade rekordmånga studenter och företag. Nästa års jobbmässa blir helt digital.

Compare är huvudsponsor till eventet, tillsammans med Karlstad kommun och Paper Province. Compare kan därför erbjuda alla medlemsföretag förtur till en digital monter, innan den ordinarie anmälan öppnar 5 oktober.

– Vi vet att behovet av att knyta kontakter med studenter och framtidssäkra företagets kompetens är en viktig fråga för våra medlemmar, därför känns det väldigt roligt att kunna erbjuda förtur till Hotspot, säger Mikael Holmgren, ansvarig för kompetens- och medlemsfrågor på Compare.

Mikael Holmgren

Kompetens- och medlemsfrågor

+46 (0)70 354 76 61
mikael.holmgren@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se