Compare Community finns sedan ett par månader tillgänglig i appen Slack samt online. Idén föddes i DigitalWell Innovationssupport, där Caroline Blixt såg ett mönster bland de entreprenörer som hörde av sig.

– Väldigt många frågeställningar återkom, därför började vi lägga upp svaren i ett community. Det som händer då är att entreprenörerna också kan hjälpa varandra, säger Caroline Blixt, Compares communitymanager.

Ganska snabbt såg man nya användningsområden för communityt, till exempel att skapa en kanal för företag som behöver hjälp att digitalisera sin verksamhet. I Compares satsning Be Digital finns redan en funktion för att hitta leverantörer, och dessutom erbjuds alla värmländska företag just nu gratis experttimmar kring digitaliseringsfrågor.

Caroline Blixt tror att Compare Community kan fungera som en brobyggare:

– Här behöver man inte kunna alla de rätta uttrycken för att ställa en fråga om digitalisering, det tror jag är superviktigt. Det blir ett lätt sätt att ta kontakt och inleda en kommunikation.

”Möjligheter på alla nivåer”

Samtidigt öppnar communityt även för kunskapsutbyten mellan företag som är verksamma i den digitala sektorn, eller för studenter som är på väg dit.

– Det skapar möjligheter på alla olika nivåer – från att man vill ta in en utvecklare till att studenter kan söka jobb, eller att ett företag vill låna in kompetens från ett annat, säger Caroline Blixt.

Caroline Blixt, Compares communitymanager.

Hittills har verksamheten varit lite av ett betatest. Nästa steg blir att bjuda in samtliga av Compares medlemsföretag för att bygga en större kunskapsbank med digitala leverantörer, men plattformen är öppen för alla som är intresserade.

– Ju mer du ger – desto mer får du. Ingen lägger ut en färdig affärsplan, men små tips kan generera nya kunder när du delar med dig av kunskap, säger Caroline Blixt.

Sticky Beat hoppas på kreativa möten

Nisse Bryngfors, kreativ utvecklare på Sticky Beat, är en av dem som hittat till Compare Community. Sticky Beat använder redan Slack som primär kommunikationskanal internt. Han tycker en fördel är att kommunikationen sker asynkront, vilket ställer mindre krav på att vara tillgänglig under längre tid eller vid specifika tider.

Nisse Bryngfors ser i första hand inte Compare Community som en plats för att göra affärer, däremot för att nätverka och hitta nya samarbeten.

– På Sticky Beat är vi måna om att alltid bjuda på kunskap, vara välkomnande och inkluderande och lyssna på andras idéer samt spinna vidare på dessa tillsammans. Vi är också nyfikna på allt annat som händer inom vår bransch och alla bra initiativ och innovationer som uppkommer i Värmland. Jag hoppas att Compare Community utvecklas till en sådan mötesplats där allt detta händer.

Compare Community är öppet för alla som är intresserade av det digitala i – eller utanför – Värmland.
Här hittar du all information du behöver för att komma igång.

Caroline Blixt

Innovation Coordinator

+46 (0)725 30 36 88
caroline.blixt@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se