Drygt tusen studenter och över 50 företag medverkade i årets Hotspot. Compare var en av huvudsponsorerna, och mötte ett 40-tal studenter online i både chat och videomöten. Många ville sondera bland företagen och förutsättningarna inom den digitala sektorn.

– Det handlade en del om att bredda bilden av vad man gör på ett IT-företag. Vi kan hjälpa till att förmedla behovet av olika roller inom den digitala sektorn, säger Mikael Holmgren, ansvarig för kompetensfrågor på Compare.

– Det är otroligt värdefullt att det gick att genomföra mässan, branschen behöver fortsatt kompetens och det här är ett sätt att skapa nya kontakter.

Letar hållbar ingång till det digitala

En av studenterna som söker möjligheter inom det digitala är Moa Björklund. I vår tar hon civilingenjörsexamen i industriell ekonomi, med inriktning mot energi och miljö.

– Jag tänker mig att den digitala sektorn bara kommer att bli större och större. Det är också viktigt att digitaliseringen går mot en hållbar riktning, så var det inte riktigt när det gällde industrialiseringen. Jag tycker att det är relevant att få med den aspekten också.

En skillnad mot en fysisk mässa var att möjligheten till klassiskt mingel blev lite begränsad. De bokade online-mötena hade både för- och nackdelar, tycker Moa Björklund:

– Det där lite mer avslappande tappade man, däremot hade den andra personen mer koll på mig och blev också mer intresserad när de fick en överblick av mitt cv och profil. För mig passade det ganska bra eftersom jag tar examen, men går man i tidigare årskullar handlar det kanske mer om knyta kontakter för framtiden.

Även Mikael Hyensjö, grundare av QBIM, var nöjd med den nya mötesformen på mässan:
– Jag tycker det funkade riktigt bra och är imponerad, säger han.

Digitala möten gav siffror att ta på

Enligt Julia Strandman, projektledare för Hotspot, var feedbacken från företagen överlag väldigt positiv. De allra flesta verkar ha hittat hem även i den digitala mötesformen. Dessutom kan årets Hotspot visa upp imponerande data, trots färre deltagare än normalt på den fysiska mässan. Över 4 000 samtal hölls mellan företag och studenter och upp mot 12 000 chatmeddelanden skickades under mässdagen.

– Det har varit väldigt mycket aktivitet, både i plattformen och i sociala medier, så vi har fått lite av den här mässkänslan ändå. Sen är det så klart kul med siffror man kan ta på, säger Julia Strandman.

Om nästa års mässa återgår till det fysiska är för tidigt att spekulera i, tycker hon. Däremot är hon ganska säker på att det digitala inslaget kommer att finnas kvar i någon form.

Mikael Holmgren

Kompetens- och medlemsfrågor

+46 (0)70 354 76 61
mikael.holmgren@compare.se

Compare
Sommargatan 101A
65637, Karlstad

info@compare.se