Intranätet ska vara ett effektivt verktyg i det dagliga arbetet för alla medarbetare och samtidigt ge organisationen möjlighet att sprida viktig information. Därför är det otroligt viktigt med möjligheten att kunna göra personliga anpassningar och inställningar, tycker Eleonore Johansson, projektledare, Aneby kommun.

Kommunen ville ha samma publiceringsverktyg (CMS) för både intranät och externwebb. Då passar SiteVision bra tack vare flexibiliteten som ger möjlighet både att välja paketlösningar med olika anpassningar eller skräddarsy en webb helt och hållet efter kundens behov.

Det mest lättnavigerade publiceringsverktyget

Det nya intranätet är mycket mer lätthanterligt är det gamla, vilket gör det tillgängligt för fler att arbeta i.

Vi kan både jobba på baksidan där vi ser strukturen och redigera direkt på själva sidan. Dessutom ser vi precis hur det kommer att se ut när vi publicerar. Det känns faktiskt lite som ett Hallelujah moment. Jag har jobbat med webb i många år, men aldrig använt ett CMS som är så lättnavigerat och smidigt som SiteVision, säger Eleonore.

Förenklar arbetet

Eftersom intranätet är anpassat till mobila enheter är det mycket lätt att nå för alla. Tack vare designen är det också mer luftigt och medarbetarna hittar bättre.

Fördelarna är många, men en av de bästa är att vi slipper att mejla mellan varandra när vi samarbetar, utan istället kan samla ihop allt material i grupper, menar Eleonore.

Viktigt att guida användarna

I samband med lanseringen av intranätet gjorde Aneby en instruktionsfilm som skulle hjälpa medarbetarna att hitta rätt och lära sig hur de kan nyttja intranätets funktioner.

Även om det ska vara så enkelt som möjligt så måste användarna förstå allt som de kan göra, för att inse värdet. Det kommer nog att ta lite tid innan vi kommer att nyttja intranätet fullt ut, men vi förstår vikten av att guida användarna rätt och kommer fortsätta med det arbetet, berättar Eleonore.

I den senaste versionen av paketet Skalbar är det fokus på de sociala bitarna. Aktiviteter, grupper, kontakter och favoriter är högst prioriterat och ligger i toppmenyn.

Användarna navigerar via dessa dynamiska delar av intranätet, medan själva strukturen ligger i en vänsternavigation. Där hittar medarbetarna information som de kan behöva i jobbet, förklarar Fredrik Stodne, projektledare, Soleil.

Redaktörsutbildning före test av funktioner

Soleil genomförde en redaktörsutbildning innan Aneby kommun testade alla funktioner.

Det är smart. När användarna vet hur de ska använda funktionerna kan de testa alla delar på ett bättre sätt, säger Fredrik.

Aneby kommun har haft den kunskap och intresse som krävs för att prioritera på ett bra sätt, vilket effektiviserat projektet.

Det har även fungerat mycket bra med deras IT-leverantör, Höglandets IT som driftar intranätet åt Aneby kommun och även hjälper flera andra organisationer. De jobbar verkligen på uppdrag av kunden och ser till att alla tjänster som behövs finns, tycker Fredrik.

Först struktur sedan innehåll

Aneby kommun har jobbat med både intranät och externwebb och kommer att lansera sin nya externwebb senare under 2018. Efter det ska de börja jobba mer med innehållet på intranätet.

Jag startade en webbredaktion och utsåg redaktörer för varje verksamhet i början av intranätsprojektet. De har ansvarat för innehållet och sett till att alla dokument blivit reviderade och flyttats över till det nya intranätet. Men vi har inte skrivit om texterna än. Det får bli till intranät 3.0, säger Eleonore.

Soleil har varit både professionella och vänskapliga. De har spridit en positiv anda och varit mycket lösningsfokuserade, avslutar Eleonore.

Aneby kommuns intranät
Aneby kommuns intranät effektiviserar vardagen för hela organisationen.

Per Johansson

VD/Marknadsansvarig

+46 733 70 06 92
per@soleilit.se

Soleil
Drottninggatan 21
65225, Karlstad

+46 (0)73 370 06 92

info@soleilit.se

http://www.soleilit.se/